October 25, 2013

이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)_게으른 정부, 게으른 부모가 될 생각이라면 차라리 솔직하라!!!



이중반룡의 게임애가

泥中蟠龍의 Game愛歌


게으른 정부, 게으른 부모가 될 생각이라면 차라리 솔직하라!!!


  최근 이름도 관심없는 국회의원 한명이 게임을 4대 중독이라고 규정하며 마약, 도박과 같이 근절해야할 규제 대상이라고 떠들어 게임업계가 시끄럽다. 또한 최근 몇 년간 청소년 게임 이용 시간 제한 정책도 쏟아졌다. 공식적인 제도의 시행 취지는 ‘청소년의 수면권 보장’, ‘청소년의 학습권 보장’, ‘학교 폭력 예방’ 이라고 한다.

  “게임의 중독성, 게임과 학교 폭력의 연관성 등은 검증되지 않았다.” 등의 원론적인 문제제기에 앞서 그런 것을 추진하는 사람들에게 물어보고 싶다. 지금 추진하는 다양한 정책들이 시행되면 게임 중독은 현격하게 줄어들고, 청소년의 수면권과 학습권은 보장되고, 학교 폭력은 사라지는 것인가? 정말 그렇게 생각하는 것인가? 그것이 아니라면 해당 국회의원, 여성가족부, 보건복지부 등의 발언은 ‘진정성’을 의심받아 마땅하다.

  법률이나 제도는 입법 혹은 시행에 대한 취지가 존재하고, 법률이나 제도가 그 취지를 이루어줄 것이라는 기대로 만들어진다. 그러나, 일반적인 직장인이나, 일반적인 대한민국의 중고생이 하루에 게임을 할 수 있는 평균 시간은 굳이 통계 수치를 들먹이지 않아도 수면 시간 등을 제외하면 하루 2~3시간을 넘기기 힘들다. 주부가 TV 드라마 보는 시간도 이 정도는 될 것이다. 현재 이야기하고 있는 “학교 폭력 가해자들이 평소에 게임을 많이 한다. 따라서 게임이 원인이다.”, “알콜 중독자나 마약 중독자 중 게임을 오래한 사람이 많다. 따라서 게임을 오래하는 사람이 다른 중독에도 잘 빠진다.”라는 주장은 ‘성급한 일반화의 오류’ 혹은 ‘명제의 역은 동치가 아니다.’라는 정규 교과 과정만 제대로 알아도 알 수 있는 논리학과 수학의 기초같은 단어를 말하지 않더라도 일반적인 중독자 혹은 학교 폭력 가해자들의 생활 패턴이 일반적이지 않고 게임같은 문화 콘텐츠 소비 시간이 많은 것이지 그 반대가 아니다. TV 시청 시간, 주류 소비량, 흡연량도 평균 이상일 가능성이 높다.

  어떤 것이든 과하게 몰입하는 것은 조절이 필요하다. 그 사실에는 동의한다. 그러나, 그 해결책은 이용자 혹은 청소년의 자제력과 인내심 등을 포함한 인성 교육과 일상에서 받는 수많은 스트레스를 해소할 수 있는 다양한 여가 활동을 할 수 있는 사회 환경 개선을 통해 해결할 문제이지 법과 제도로 통제할 문제가 아니다. 현재 정부의 규제 일변도의 정책은 절대 문제를 해결해 주지 않는다. 지금 정부의 정책은 게임이라는 것만 사라지면 현재 게임을 과하게 하는 중독자가 정상적인 생활을 하는 사람으로 바뀔 것이라는 이야기와 같으며, 정부가 모든 면에서 국민을 통제해야한다는 법가적 발상이며, 마키아밸리즘의 일종이다. 청소년의 인성 교육은 부모와 교육자의 의무이며, 사회인의 인성 문제는 해당 사회의 책임이다. 규제 일변도의 제도에 동의하는 것은 행정 편의적 발상이며, 부모 편의적인 발상이다. 아이의 인성에 문제가 생기면 정부에 책임을 물은 것인가?

  필자는 다시 한 번 말하고 싶다. “금주법을 시행하면 사람들이 술을 안 먹을 것이다.”라고 말하는 정도의 수준 이하 발언으로 열심히 일하는 대한민국의 산업 역군인 게임 산업 종사자들을 마약같은 부도덕한 상품을 만드는 사람으로 매도하여 좌절하게 만들지 말고, 게으른 정부 혹은 부모가 되고 싶다면 차라리 솔직하라!

泥中蟠龍's Game愛歌 _ My frank advice to lazy government is honesty

泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
My frank advice to lazy government is honesty
 

October.25.2013

Recently controversy rages in the gaming industry when a member of the National Assembly, who I don't even want to know the name of him, labeled game as one of big four addictions and insisted that it should be gotten rid of with drug and gambling. There also has been a policy on restricting hours of use for teens over recent years. Official purposes of the impolicy are said to guarantee teens' sleeping hours, study hours, and prevent bullying at school.
I'd like to ask them pushing the bill before bringing up theoretical problems like that a close correlation between gaming and school violence or video game addiction has not been clearly verified. Can we anticipate the results of significantly reduced gaming addicts and increased sleeping hours and study hours if the government's drive is backed by various regulations of the gaming. Are they sure? If they don't, public cannot help but to be suspicious about sincerity of remarks from the Assemblyman, officials of the Ministry of Gender Equality and Family and Ministry of Health and Welfare.
Laws and legal system are built on purposes of the legislation or enforcement making the people to believe that they comply with the purposes. However, without looking at some statistics, typical workers and middle and high school students in Korea generally aren't capable of spending more than 2-3 hours to play a game except for hours of sleep. It's approximately similar to housewives' TV series watching time. Something is said now that "Aggressors of school violence are usually enjoy gaming. Therefore gaming is especially responsible for the violence." or "A large number of alcoholics and drug addicts have been played a game for an age. So they easily can be another addicts." is against 'the mistake of hasty generalization' or ‘A proposition and the converse of the proposition is not the same.’, the fundamentals of logic and mathematics, which people completed the regular curriculum can definitely understand. Daily patterns of typical addicts or aggressors of school violence are not ordinary and they spend much time enjoy cultural contents like gaming. There is a high possibility of higher than average rates of TV viewing, smoking, and drinking than average people.
 
Overindulgence in something needs to be controled. I agree with that. But It can be solved by developing self-control and endurance of users and teenagers through strengthening the education that builds their character and improving social environment where they can get rid of their stress by engaging in leisure activity not by laws and system. The government's policy to strongly regulate the gaming never solve current problems. It is not much different from a society where games are no more can make game addicts keep their life normal. It is not only machiavellianism but also Legalism, control of people by strict adherence to the law. Character education for teenagers lies with the parents and the teachers and humanity education for members of a society is a responsibility for the society. Agreeing to regulation-only systems is administrative opportunism and parental convenience. Are you going to blame on the government with an issue of child's personality?
I'd like to stress this again. Don't discourage responsible and self-sacrificing workers in the gaming industry denouncing them that they make goods like drug on the absurd basis of "The prohibition law can help drastically reduce alcohol consumption." and be honest if you want to be lazy government or parents.



※ This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
   (http://www.khgames.co.kr)

    Translation by Kim Ki-hui