July 16, 2015

泥中蟠龍's Game愛歌 _ Disney and Touch Touch

泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
Disney and Touch Touch


Inside Out, an American 3D computer-animated comedy film, has recently gotten good reviews from its Korean audiences. It's the movie that I want to watch on the weekend the most. The new Disney film topped other blockbusters with the largest number of viewers per day. It's been in one and a half year since an animated film Frozen was one top of the box office creating a huge sensation in the domestic market. Meanwhile, I deeply impressed by Disney's creative strategy. There are a lot of Disney animations which are well-known here in Korea. Almost anyone in their 20s and 30s probably knows at least a couple of the greatest hits such as Snow White and the Seven Dwarfs, Cinderella, Aladdin, and The Lion King, etc.

Do you remember a mobile-game Touch Touch? It's a spot-the-difference casual game which was released a long time ago. The game rules are very simple. A user has to find the differences between the two versions of the same pictures side by side. The rules are easy to understand and the interface is quite user-friendly and intuitive as well. Also, it has a stable system with putting fun factors into the game. Touch Touch helps a player only to stay focus on finding differences and make the user feel a sense of achievement when he/she completes a mission list, which easily shows the user fun. I guess that a considerable number of readers have probably played the game or other similar game at one time or another.

I used to see many female users playing various mobile games when I get to and from work. Most of them usually enjoy playing casual games. They played Anipang in the fall of 2013 and enjoyed Wind Runner for Kakao, I Love Coffee, Everybody's Marble, Candy Crush Saga, etc. since then. Candy Crush Soda Saga seemed the most popular for a while. There hasn't been a new one which was appealing to female casual-game users, however, Disney Catch Catch is slowly gaining popularity among women.

Disney Catch Catch helps users to play the game easily using quite familiar characters and animate scenes from Disney animations and familiar gameplay. It's pleasant to watch a lot of animated scenes from The Lion King, Aladdin, and Frozen, etc. and users can also expect to see more interesting Disney contents which would be added by its performance.

I think that it is necessary to adjust the difficulty of the game. But, while many developers seek the new, finding a point of difference from what we are familiar with made the spot-the-difference casual game pretty appealing. I expect to see many video games with a switch of ideas.

※ This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
   (http://www.khgames.co.kr)

    Translation by Kim Ki-hui


이중반룡의 게임애가 泥中蟠龍‘s Game愛歌 - 디즈니와 터치터치

이중반룡의 게임애가
泥中蟠龍‘s Game愛歌

디즈니와 터치터치


최근 개봉한 극장용 애니메이션 인사이드 아웃의 반응이 좋다. 필자는 아직 보지 못했으나 이번 주말에 볼 영화 1순위로 기대하고 있다. “인사이드 아웃은 현재 여타 다른 블록버스터 영화를 누루고 일일 관객 1위를 할 만큼 관객의 반응이 무척 좋다. 애니메이션이 관객 동원 1위를 하는 것은 겨울왕국 이후 약 1년 반만이 아닌가 한다. 또 한편으로 겨울 왕국이후 디즈니의 기획 능력에 감탄하는 중이기도 하다. 국내에는 알려진 디즈니의 애니메이션이 무척 많다. 현재 2~30대 대부분이 기억할만한 애니메이션만 꼽더라도 백설공주”, “알라딘”, “신데렐라”, “라이온 킹”, 최근의 겨울 왕국까지 수많은 히트작을 가지고 있어 디즈니 애니메이션을 한 편도 안보는 것이 어려울 것같다.
 
터치 터치라는 게임을 기억하는가? 무척 오래전에 출시되었던 틀림 그림을 찾는 게임이다. 이 게임은 일단 쉬운 게임 방법을 가지고 있다. 2개의 같은 그림을 보여주고, 두 그림의 틀린 부분을 터치하면 된다. 게임 방법이 쉬울 뿐 아니라 인터페이스 역시 터치라는 쉽고 직관적인 구조를 가지고 있다. 재미 요소를 평가해 보자면, 무척 안정적이다. 그림의 틀린 곳을 찾기위하여 집중력을 높이도록 유도하고, 높아진 집중 상태에서 미션을 클리어했을 때 주는 성취감은 무척 강하여 쉽게 재미를 느낄 수 있는 게임이다. 이 글을 읽는 독자 중에도 상당수가 한번쯤을 해본 경험이나 구경해본 경험이 있을 것이며, 최소한 유사한 게임은 해봤을 것이라 생각이 든다.
 
아침 저녁으로 출퇴근을 하다보면 많은 여성 유저들이 다양한 게임을 하는 것을 보게된다. 그러나 많은 여성 유저들이 플레이하는 게임은 대부분 가벼운 캐주얼 게임이 주를 이룬다. 2013년 가을에는 많은 여성 유저들이 애니팡을 하고 있었고, 그 뒤 윈드런너”, “아이러브커피”, “모두의 마블”, “캔디 크러시 사가등을 하였다. 가장 최근에는 캔디 크러시 소다를 하는 모습을 많이 보았다. 그 이후 한동안 뚜렷하게 새로운 것이 보이지 않던 여성 유저대상 캐주얼 게임 시장에서 디즈니 틀린 그림 찾기라는 게임이 조용히 붐을 만들고 있다.
 
이 게임은 너무나 익숙한 디즈니의 캐릭터와 애니메이션 장면들을 이용하여 익숙한 이미지를 사용하고, 누구나 알고 있는 익숙한 게임성을 이용하여 접근성을 높인 게임이다. 앞서 언급한 라이온 킹”, “알라딘”, “얼음 왕국등 수많은 익숙한 애니메이션의 장면을 보는 것도 나름 즐겁고, 실적에 따라 아직도 사용하지 않은 무수한 디즈니의 애니메이션 들이 추가로 서비스될 여지도 많아 확장성도 좋다.
 
물론 필자 개인적인 의견은 플레이 난이도 등의 밸런스 조정은 조금 필요하다고 생각한다. 그러나, 새로움을 강조하는 게임 시장에서 차별화 요소를 익숙함으로 답을 제시한 이 게임은 매력있는 게임이라고 생각한다. 앞으로도 이런 발상의 전환이 있는 게임이 많이 나오길 기대한다



※ 이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)는 본인이 현재 <경향 게임스>에 2013년 9월부터 연재하고 있는 칼럼의 원본을 올리는 것입니다.