September 09, 2016

泥中蟠龍's Game愛歌_Video game and fund (Part.1)

泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
Video game and fund (Part.1)
 
Recently the local gaming industry is having a hard time due to reduced investment. As a venture capitalist, one of the biggest reasons is mostly a huge investment loss in the entire industry from 2013 to 2015. When it comes to venture investment, investors generally expect to make profits, as much as making up for the other losses, from a few companies that they invested in. However, multiple-combined serious losses of the whole industry could lead to a negative view of putting investors' money into video game development. Very few people have generated revenue from game makers in the last three years, while most investors have been losing money. I cannot give you a precise figure, however, the company I'd be in is no exception from it.
The world of national investment, in common with domestic gaming firms becoming more global recently, cannot be separated from the global financial market. The reason Brexit had a direct influence on the local equities market, as well as the real estate market is that the local financial market has a strong correlation with overseas financial markets.
 
Recently the U.S. has consistently raised the rate of interest. It's probably because of a variety of issues such as unemployment, inflation, and national debt, etc. Just very simply, the U.S. interest rates seem to have nothing to do with the interior gaming industry. However, as I've mentioned, financial markets in Korea and overseas are all deeply linked together. If the United States raises its key interest rates, American investors will want to withdraw their investments overseas. In addition to them, many capitalists from various nations will flock to America. Among them, South Korea particularly has a vulnerable fund market structure. A lot of foreign capital, even though it may not be seen, has been flowing into the local industry as a whole. And many domestic game developers and publishers have had a very substantial inflow of investment from other countries through various channels since the Korean gaming industry is one of the best in the world. Capital outflow from the Korean market to the U.S. will lead to further weaken investment in the field of the local gaming industry which is already sharply shriveled.
 
I don't mean that developers should give up to make a video game due to Korea's struggling gaming industry. Sharing the problem with the video game interested, I'd like to find a way to survive in a very tough situation. A game made by people and the workers need money. So I want to talk about capital in the domestic gaming industry over the next few weeks. It's going to be somewhat strict and serious matters, however, I'll try to talk about lighter topics, if possible.
 
 
This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
(http://www.khgames.co.kr)
 
Translation by Kim Ki-hui

이중반룡의 게임애가 泥中蟠龍‘s Game愛歌 게임과 자본 - PART 1 -



이중반룡의 게임애가
泥中蟠龍‘s Game愛歌

게임과 자본 - PART 1 -



최근 게임 업계는 극심한 투자 위축을 경험하고 있다. 투자가 줄어드는 것은 다양한 이유가 있을 수 있으나, 투자업에 종사하는 사람의 입장에서 이야기를 하자면 2013년부터 2015년까지 이루어진 많은 게임 업체에 대한 투자가 손실로 이어졌기 때문이다. 벤처 투자는 특성상 여러 개의 투자 중 상당수가 손실이 되고, 소수의 투자가 여러 투자의 손실을 메우고도 남을 만큼 벌어주는 것을 기대하기 때문에 각각의 투자가 손실로 이어지는 것은 자연스러운 현상이다. 그러나 여러 투자 건을 합한 전체적인 투자의 손실은 해당 산업에 대한 투자 자체에 대한 부정적인 시선을 만들기 때문에 위험하다. 최근 3년 정도 사이 게임 업체 투자를 통해 투자 수익을 낸 투자사는 한 손으로 꼽을 정도로 그 수가 작으며, 게임 업체에 투자한 대부분의 투자 업체는 손실을 보았다. 정확한 숫자를 말하기는 어려우나 필자가 일하고 있는 투자사 역시 게임 투자 부분만 분리해서 이야기하면 최근 몇 년간 지속적인 손실을 보았다.
 
그러나, 필자가 이번 칼럼에서 말하고자 하는 부분은 이런 국내 사정에 대한 부분은 아니다. 게임 업계가 최근 글로벌 진출에 대한 이야기를 많이 하듯이 투자 분야도 글로벌 금융 시장과 분리해서 이야기할 수 없다. 영국의 유로존 탈퇴 소식에 국내 주식 시장이 움직이고, 부동산 가격이 움직이는 것은 국내 금융 시장이 그만큼 해외 금융 시장과 많은 연관성을 가지고 있기 때문이다.
 
최근 미국의 금리가 지속적인 인상을 보여주고 있다. 실업 문제, 인플레이션 문제, 국가 부채 문제 등 다양한 이유로 금리 인상에 대한 필요성을 느끼고 있을 것이다. 단순하게 생각하면 미국의 금리는 국내 게임 산업과 하등의 관계가 없을 수도 있다. 그러나 앞서 언급한 것처럼 국내 금융 시장은 해외 금융 시장과 많은 연관성을 가지고 있다. 미국의 금리가 인상되면 해외로 투자되었던 많은 미국의 자본은 미국으로 돌아갈 것이다. 또한 다양한 국가에서 다양한 국가에 투자되었던 자본은 상당 수가 미국으로 투자처를 옮겨갈 것이다. 그 중 가장 손쉽게 투자처를 옮길 수 있는 자본 중 하나가 한국에 투자된 자본이다. 현재 국내에는 보이지 않는 많은 자본이 해외에서 들어와 다양한 산업 분야에 투자되어 있다. 그 중 게임 산업은 글로벌에서 한국이 최고 그룹에 들어있는 몇 안되는 산업 중 하나이며, 그런 이유로 많은 해외 자본이 다양한 루트로 국내 게임 산업에 투자되어 있다. 만약 미국의 금리 인상으로 많은 자본이 국내에서 미국으로 투자처를 옮긴다면 가뜩이나 줄어든 국내 게임 산업 투자는 더욱 위축될 것이다.
 
필자가 지금 이런 글을 쓰는 것은 지금 게임 산업이 어려우니 게임업을 포기하라는 의미로 쓰는 것은 분명 아니다. 힘들어하는 많은 업체 분들과 이야기하면서 앞으로 살아남을 방법에 대한 고민을 해보기 위해서이다. 게임은 사람들이 만드는 것이고, 사람들이 있으려면 자본이 있어야 한다. 그런 이유로 몇 차례에 걸쳐 현재 국내 게임 시장의 자본에 대한 이야기를 해보고자 한다. 다소 무겁고 딱딱한 이야기로 시작을 하게되었지만 다음 칼럼에서는 조금은 밝은 이야기를 해 볼 수 있기를 기대하면 이 글을 마친다.





※ 이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)는 본인이 현재 <경향 게임스>에 2013년 9월부터 연재하고 있는 칼럼의 원본을 올리는 것입니다.