November 26, 2013

이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)_게임 업계의 엑소더스?



이중반룡의 게임애가
泥中蟠龍의 Game愛歌



게임 업계의 엑소더스?


  약 2년전 이맘때였다. 국내 최고의 게임회사인 넥슨이 일본 증시에 상장을 하면서 일본 법인이 본사가 되고, 한국 법인이 자회사가 되었다. 이제 넥슨은 한국 회사가 아닌 일본 회사라는 표현이 더 정확해 보인다. 최근 2년전 이 일이 다시금 회자되면서 당시 김정주 넥슨 회장의 선택은 ‘신의 한수’였다는 자조적인 말들이 업계에서 나오고 있다.

  필자는 최근 부산에서 열린 “2013 G-Star”에 다녀왔다. 국내 최대의 게임 행사이기도 하지만, 대외적으로도 많이 알려져 많은 유명 게임사들이 국내를 찾아오는 국제적인 행사이기도 하다. 해마다 점점 규모를 키워가던 행사였지만, 올해는 예년에 비해 위축된 모습이였다. 많은 대형 업체가 참가를 포기하였고, 그 자리는 지방자치단체의 부스가 채워졌고, 심지어 법무법인의 부스가 보이기도 했다. 그런 와중에 뜻밖의 내용을 접했다. ‘한.독 게임산업 세미나’에서 독일 노르트라인 베스트팔렌 연방주에서 독일에 법인을 세우고 게임을 개발하면 사무실과 소프트웨어 무상 지원, 게임 프로젝트 하나당 10만 유로(대략 1억 5천만원)를 제공하겠다는 파격적인 내용이였다. 이와 함께 독일 정부는 게임을 중독 물질로 구분하지 않으며, 게임에 대한 규제가 없는 독일에서 게임을 개발할 경우 해외 진출에도 유리하다는 말도 잊지 않았다.

  우리는 여러차례 대기업 회장들과 관련한 수사가 이루어질 때마다 경영 환경이 나빠지면, 많은 기업들이 해외로 이전할지 모른다는 우려섞인 기사들을 읽어왔다. 그러나, 대기업을 포함한 많은 국내 기업들이 10%내외 혹은 그보다 못한 순이익율을 기록할 때 20% 수준에서 심지어 40% 수준까지 순이익율을 보이는 고부가가치 산업인 게임업체들이 해외로 이전할지 모른다는 기사를 본적이 없다.

  ‘산업 공동화 현상’이라는 말이 있다. 산업이 고도화될수록 저부가가치 산업은 저개발국가로 이전되고, 고부가가치 산업으로 산업구조가 바뀌면서 생기는 산업의 공백 현상을 말하는 것이다. 디지털 콘텐츠 산업은 고부가가치 산업 중 하나이고, 그 중에서도 게임은 가장 마지막 단계의 산업 중 하나이다. 대한민국이 전 세계에서 1~2위를 다투는 산업이 전체 산업 중 몇 개나 되겠는가? 게임 산업은 이미 세계 1~2위를 다투는 산업이며, 이미 세계 최고 수준이다. 그런데 산업 규제 정책을 쏟아내는 대한민국 정부의 시대 역행적 정책을 보면 아연실색할 수밖에 없다. 이와 관련하여 게임을 아트로 업그레이드했다고 평가받는 ‘마이크 모하임’ 블리자드 대표의 최근 한국의 게임 중독법에 관한 발언을 보면, 게임 중독법이라는 발상 자체가 국제적인 망신이라는 생각이 들 지경이다.

  필자는 작년에 청소년관련 규제를 피하기 위하여 청소년 시장을 포기하고, 성인용으로 등급 심의를 받아서 성인용으로만 서비스하겠다는 많은 업체들을 보았다. 게임 중독법이 통과되면 이제 게임 산업은 갈 곳이 없다. 국내 최대 게임업체 넥슨이 본사를 일본으로 옮겼듯이 제2의 넥슨이 나오지 말라는 법은 없다. 전통적인 게임 강국 미국과 일본, 그 뒤를 무섭게 추격하는 중국 사이에서 게임 산업을 육성하기 위해 애쓰는 유럽이나 동남아시아로 게임 업체들의 엑소더스가 시작될지도 모를 일이다. 몇 년뒤 지금을 추억하며, 필자가 쇠락한 많은 경공업 산업들과 비교하며 게임산업 관련 칼럼을 쓰지 않기를 바랄뿐이다.

泥中蟠龍's Game愛歌 _ The Exodus in the gaming industry

泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
The Exodus in the gaming industry
 

November.26.2013

It was at this time two years ago. Nexon, the best video game publisher in Korea, went public on the Tokyo Stock Exchange on December 14, 2011 and Nexon Korea Corporation became one of its subsidiaries. Now Nexon is seen as a Japanese company rather than a Korean company. 'The stroke of genius' of Kim Jung-ju, the chairman and CEO of NXC Corporation, is much talked about nowadays, and the atmosphere in the gaming industry is self-deprecation.
I've got a chance to visit "G-STAR 2013" recently. It's not merely the biggest game exhibition in Korea but the international trade show for computer and video games industry which a lot of famous foreign game makers take part in. The event has become bigger every year, but it was looked be less splendid this year. As a lot of large-scale gaming firms gave up to join in, many booths were filled with local governments and even law firms. I was heard of an unexpected news in such a situation. In 'Korean German Business Seminar for the Games industry', Germany made great offers free office and software and 100,000 euros per a game project to a startup-to-be which will set up a NRW(North Rhine-Westphalia)-based corporation. And it also stated that the German government don't see video games highly addictive and companies will be on the inside track to enter overseas markets because there are no regulations for game development in Germany.
We have read an article where there are some concerns over the issue of overseas relocation of a local firm whenever chairman of the conglomerate is under investigation by the public prosecutors' office and the business circumstance is worsened. But I've never read about an article where the high-value added gaming companies which get 20-40 percent of net income, in comparison with 10 percent or less of net profit of many domestic firms including conglomerates, relocate their firms to overseas.
There's a saying, "Hollowing Out". It is the deterioration of a country's manufacturing sector due to rising costs in developed nations when producers look to less-developed countries to set up low-cost manufacturing facilities in hopes of reducing costs and these developed nations are being "hollowed out". Digital content industry is high value-added and the gaming industry is located at the very end of it. Which industrial fields in Korea achieve world first or second in the area? Korean Gaming industry ranks number one or two in the world and is among the best in the world. The government's policies about game regulation running against time are very much disappointing. In the remarks about South Korea's Game Addiction Law of Michael Morhaime, the founder of Blizzard Entertainment, who is widely considered to be upgrading a game to an art, I think the law is embarrassing for the country.
Last year I saw that a lot of game developers wanted to release 18+ games by rating systems of GRAC (Game Rating and Administration Committee) to circumvent the minor-related regulations. If the new law is passed, gaming employees have nowhere else to go. As with the nation's largest game publisher Nexon moved its head office to Japan, there is also the possibility of the next Nexon. Korean game companies between America and Japan; the current big players, and China; the new emerging force to catch up with them, may leave for some countries in Europe or Southeast Asia where the governments have done a lot of work to boost the gaming industry. Remembering now a few years later, I don't want to write a column about the gaming industry compared to some light industries have been closed.
 



※ This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
   (http://www.khgames.co.kr)

    Translation by Kim Ki-hui