April 26, 2017

泥中蟠龍's Game愛歌 [A love song for games of the dragon waiting for an opportunity] The Tooth and the Nail

泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
The Tooth and the Nail
 
Recently, I attended the preview of a film named The Tooth and the Nail which would be released the moment you are reading this. It's a suspense thriller film. The word "thriller" appears to be used interchangeably with the word "suspense", however, the two terms precisely have different meanings. "Suspense" is a feeling of tension or anxiety when an audience has more information than a character in the movie, on the other hand, the viewer has less information than the character in terms of "thriller". For instance, if a detective tries to find a murder suspect whom no one knows where he is hiding, it's a "thriller", whereas if the policeman is approaching the criminal when both the cop and the audience don't realize that the suspect is hiding behind a wall holding a knife, it's "suspense". A well-made suspense thriller movie is from a good combination of the two factors.
 
The film is based on a 1955 novel of the same name by famous mystery writer Bill S. Billinger. The publisher, that was confident about the interesting and unexpected ending, promised the people who bought this book to refund their money back only if the readers didn't open the last part of the book which was sealed. The new movie makes people exclaim with admiration over the display of revenge play of a man who lost loved one and legal thriller about the body of the man who mysteriously disappeared through cross-cutting and inescapable links of two events at the end of the film. I think that more details may reduce the audiences' interest.
 
The reason I explained the suspense thriller movie in detail is to talk about the power of storytelling. Recently many web-serial comics and fictions make the readers more curious about what will happen next and induce people to make payments for the next stories in a similar way of the brilliant marketing success story of the original book I've just mentioned. I've often heard about amateurs turned full-time writers or creators after they hit the jackpot with their web fictions or comics which they wrote or drew as a hobby working full time. I reckon that the power of the stories broke new ground.
 
Numerous video games paying the creator for the rights have been released. It appears to be from only a brand-name content, but it's fundamentally based on a good narrative. In spite of the big differences between the game and the other content, it is an extension of storytelling content. It is really important for not only plot-centered role-playing game (RPG) but also the other genres because it helps a user to absorb in a round character thanks to realistic backgrounds and detailed worldview of the game. In Korea recently there has been an increasing tendency that many game developers pay no attention to the storyline. This enables a vicious cycle where fill-in back-stories are shunned by consumers since game makers regard the plot as of secondary importance and many users also think the narrative description is not critically important. But considering various over-the-seas audiovisual content based on originals, it's no better than giving up additional revenue from successful video games. Also, the immersive storyline that fully surrounds users has the effect of enhancing profitability by increasing the retention rate. I hope that lots of deeply engaging video games based upon good storytelling will be released in the market.
 
 
This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
(http://www.khgames.co.kr)
 
Translation by Kim Ki-hui

이중반룡의 게임애가 泥中蟠龍‘s Game愛歌 석조저택 살인사건과 이와 손톱



이중반룡의 게임애가
泥中蟠龍‘s Game愛歌

석조저택 살인사건과 이와 손톱



이 칼럼이 연재되는 시점에는 아마 개봉이 되었을 것이라고 예상되지만, 필자는 최근 시사회를 통해 석조저택 살인사건이라는 영화를 봤다. 이 영화는 기본적으로 서스펜스 스릴러 영화이다. 우리는 보통 서스펜스와 스릴러라는 단어를 혼용해서 사용하지만, 엄밀하게 말하는 이 두 단어는 다른 의미를 가진다. 서스펜스는 관객이 등장 인물보다 많은 정보를 가지고 있어서 가지게 되는 긴장감이라면 스릴러는 관객이 등장 인물보다 적은 정보를 가지고 있어서 가지게 되는 긴장감이다. 예를 들어 경찰이 살인 용의자의 집에 몰래 숨어든 경우 어디에서 용의자가 나타날지 몰라서 가지게 되는 긴장감이 스럴러라면, 벽 뒤에 숨어서 칼을 들고 있는 용의자가 화면에 보이고 형사가 모르고 그 쪽으로 접근하는 상황에서 가지게 되는 긴장감은 서스펜스이다. 이 두 요소가 잘 배치되면 좋은 서스펜스 스릴러 이야기가 된다.
 
이 영화는 원래 이와 손톱이라는 제목으로 1955년 유명한 미국의 추리소설 작가인 빌 밸린저가 발표한 추리소설이 원작이다. 이 작품은 처음 출판 당시 책의 뒷부분을 봉인한 다음 봉인을 개봉하지 않고 가져오는 독자에게 환불해주는 마케팅 방법을 사용했을 만큼 그 결말이 흥미진진한 이야기이다. 시체가 없는 살인 사건에 대한 법정 스릴러와 사랑하는 여인을 잃은 한 남자의 복수극이 교차 편집을 통해 전개되다가 결말에서 교묘하게 연결되는 연출은 결말에서 보는 이로 하여금 탄성을 자아내게 한다. 다만, 자세한 이야기는 스포일러가 될 수 있어 언급하지 않겠다.
 
필자가 서스펜스 스릴러 영화 한편을 구구절절 이야기하는 이유는 이야기의 힘에 대해 말하기 위해서이다. 앞서 언급한 이와 손톱의 마케팅 사례도 있지만, 최근에도 많은 웹툰이나 웹소설은 다양한 플랫폼을 통해 조금씩 연재를 진행하면서 뒷부분이 궁금한 유저에게 유료 결재를 유도하고 있다. 직장 생활을 하며 취미로 쓴 웹소설 혹은 웹툰이 대박나서 직장을 관두고 전업 작가로 전향한 작가의 이야기도 심심찮게 들을 수 있게 되었다. 바로 이야기의 힘이 그런 시장을 만들어 낸 것이다.
 
요즘 IP 게임이라고 불리는 저작권을 반영한 수많은 게임이 출시되고 있다. 이런 저작권의 힘은 기본적으로 인지도의 힘도 있으나, 근본적으로는 이야기의 힘이다. 게임은 다른 문화 콘텐츠와 많은 부분에서 차이가 있으나, 이런 차이에도 불구하고 이야기를 소비하는 콘텐츠라는 하나의 연장선상에 있다. 이야기가 메인이 되는 RPG같은 장르도 있겠으나, 그런 장르가 아니더라도 캐릭터의 배경 스토리나 설정, 세계관 등은 캐릭터를 훨씬 입체적으로 만들어 유저가 캐릭터에 더 잘 몰입하도록 만든다. 최근 국내에서 만들어지는 많은 게임들에서 이런 중요한 이야기가 소홀하게 다뤄지는 경향이 있다. 실제 게임을 플레이하는데 중요하지 않고, 유저가 외면한다는 이유로 구색용으로 만들어진 배경 스토리는 더욱 유저에게 외면받는 악순환이 반복되고 있다. 그러나 해외를 중심으로 게임 원작의 다양한 영상 콘텐츠가 만들어지는 현재의 상황을 감안한다면, 이는 성공한 게임에서 얻을 수 있는 많은 부가 수익을 포기하고 가는 것과 같다. 또한 몰입감이 높은 이야기는 유저의 재방문을 높여 기대 수익을 높여주는 효과도 가지고 있다. 앞으로 충실한 이야기의 힘으로 높은 몰임감을 가지는 게임이 시장에 많이 출시되었으면 하는 바램이다.






※ 이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)는 본인이 현재 <경향 게임스>에 2013년 9월부터 연재하고 있는 칼럼의 원본을 올리는 것입니다.