이중반룡(泥中蟠龍)이라는 필명을 사용하는 필자가 콘텐츠와 경제에 관한 개인적인 생각, 글, 감상평, 칼럼, 정보 등을 올리는 개인적인 블로그_Blog that writes thoughts, articles, comments, columns, and information about Korean contents, games and economy written by Acean D Park
June 26, 2020
이중반룡의 게임, 콘텐츠 그리고 경제 泥中蟠龍’s Game, the Contents and the Economy 망중립성을 사수하라!!!
June 21, 2020
이중반룡의 게임애가 泥中蟠龍’s Game愛歌 인크레더블과 안전한 모험
이중반룡의 게임애가
泥中蟠龍’s Game愛歌
인크레더블과 안전한 모험
2020.06.11
필자가 좋아하는 애니메이션 제작사 중에 픽사(PIXAR Animation Studios)가 있다. 아마도 픽사의 애니메이션을 한 편도 보지 않은 사람은 드물 것이다. 그 중 국내 관객이 가장 많이 본 작품은 <인사이드 아웃>일 것이다. 약 500만 명이 관람하여 국내 장편 애니메이션 중 관람객 수로 최상위권에 랭크되어 있다. 그 외에도 픽사의 애니메이션 필모그래피(Filmography)는 무척이나 화려하다. 애니메이션 영화사에 한 획을 그은 <토이스토리> 시리즈가 있고, 몬스터 세상의 이야기를 재미있게 표현한 <몬스터 주식회사>, 귀여운 동물 요리사의 이야기인 <라따뚜이>, 감동적인 로봇의 순애보 사랑이 인상적인 <월-E>, 물고기 니모의 모험 <니모를 찾아서> 등 수많은 히트작을 가지고 있다. 이런 픽사의 애니메이션은 대중성이 검증된 이야기를 발상의 전환을 통해 독특하게 재해석하거나, 세상에 대한 풍자를 담은 위트있는 대사를 사용하는 점이 특징이다.
수 많은 픽사의 성공작 중 필자가 이번에 이야기하고 싶은 영화는 <인크레더블> 시리즈의 한 대사에 대한 이야기이다. 물론 해당 시리즈에는 많은 명대사가 있으나, 이번에 다루고 싶은 대사는 2편에 등장했던 악당 ‘스크린슬레이버’의 대사이다.
"너희는 대화하는 대신 토크쇼를 본다. 게임을 하는 대신 게임 중계를 본다. 여행, 우정, 모험.... 모든 의미 있는 경험은 상품화되어 매체를 통해 전달된다. 그걸 구경만 하는 동안 너희는 수동적이고 게걸스러운 소비자로 전락한다.(You don't talk, you watch talk shows. You don't play games, you watch game shows. Travel, relationships, risk; every meaningful experience must be packaged and delivered to you to watch at a distance so that you can remain ever-sheltered, ever-passive, ever-ravenous consumers.)“
이 대사가 떠오른 이유는 마치 지금의 언택트(Untact) 세상을 예상한 듯 보이는 대사이기 때문이다. 물론 이 대사는 수동적으로 정보를 받아들기만 하고, 주체적 사고를 타인에게 맡겨버리는 현대인에 대한 조롱을 담은 대사이다.
그러나 이 대사를 픽사가 기존 이야기에 발상의 전환을 적용했던 것처럼 뒤집어 이해해보면, 이런 모습이 위험을 막아주는 것은 아닐까하는 생각을 하게 된다. 모든 실제적 경험은 위험을 동반한다. 높은 산을 오르는 것은 조난 위험이 있고, 자동차 레이스는 사고의 위험이 있으며, 오지로의 탐험은 알 수 없는 수많은 위험에 노출되어 있다. 특히 요즘처럼 바이러스가 위협하는 환경이 되면, 집 밖에 나가는 것 자체가 모험처럼 될 수도 있다.
게임은 이런 모든 종류의 위험을 안전하게 즐길 수 있도록 만들어 준다. 시속 300km로 자동차를 몰아도 사고의 위협을 느낄 필요가 없으며, 마왕과 싸워도 목숨을 걸 필요가 없다. 범죄 현장에 가지 않아도 범죄 사건을 해결할 수 있으며, 우주에 가지 않아도 외계인을 만날 수 있다. 집 밖에 나가는 것이 모험이 될 수 있는 요즘 안전한 집에서 안전한 게임으로 안전한 모험을 하는 것이 새로운 세상의 주체적 행동이 될 수도 있다. 아직 보지 못했던 픽사의 영화도 한편씩 보면서 모험을 즐긴다면 더 능동적 소비자가 될 수도 있다.
※ 이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)는 본인이 현재 <경향 게임스>에 2013년 9월부터 연재하고 있는 칼럼의 초고를 남기기 위하여 올리는 것입니다.
泥中蟠龍's Game愛歌 [A love song for games of the dragon waiting for an opportunity] Airbnb and Lezhin Comics
泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
Airbnb and Lezhin Comics
March. 15. 2018.
I visit lots of startups because of my line of work. As the name suggests, start-up companies face myriad problems until they reach the goal. The matters may include a corporate member, an investor, a product, or a customer. The success or failure of a small business is heavily dependent on how it deals with the difficulties that all start-ups have without exception.
It's an unsavory incident of an on-demand food delivery service company which is now very famous for its platform in South Korea. A restaurant owner blackmailed an app-ordered customer by using the personal data that the user registered. Consumers have no choice but to disclose their contact-details including a telephone number and address to access the service. The fact that they can be intimidated by someone makes app users reluctant to order food on the platform. The company terminated the contract immediately and made an apology to the victim promising to provide the all needed support such as a new cell phone and moving costs, and so on. Coping with this situation wisely can pave the way for start-ups. Airbnb, a global online marketplace company offering arrangements for lodging, also suffered from similar troubles in the very beginning. Media coverage of a guest who messed up a house hurt its credibility. With presenting a plan to pay a maximum of one-million-dollar compensation to potential victims, the company deeply apologized to the host and immediately opened a 24/7 customer center.
Lezhin Comics, a South Korean webtoons platform for mature audiences, recently has been at odds with some webcomic artists. The writers argued that people on the blacklist were excluded from various events after they raised questions on the company's policy. I cannot ascertain whether it is true or not, however, the webtoon firm's handling of the issue went against what the other in both cases have done. The corporation announced that it would file a lawsuit against the artists arguing that the blacklist, which was personally made by an employee, has nothing to do with the company. It's a typical case of what Koreans call "Gap-Jil"; an arrogant and bossy attitude or actions of the party who has positions of power over others. In most cases, a subcontractor ends up losing in a legal battle against a contractor. Because the usable amount of capital and power between the two is far from equal. If this pattern persists, there can be little hope for the services provider in seeking the wholesome development of healthy relationships between Lezhin Comics and its artists. Also, more than a few webtoonists and users would leave the platform.
It's the same in the gaming industry; lots of people start their businesses and face various obstacles while they are developing a game or offering game services. Without coming up with a fundamental solution, the start-ups would lose their staff and users. I hope to see many game developers will solve complications wisely and be on a roll as good companies.
※ This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
(http://www.khgames.co.kr)
Translation by Kim Ki-hui