May 28, 2020

이중반룡의 게임애가 泥中蟠龍’s Game愛歌 저주받은 걸작은 실패작이다.

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이중반룡의 게임애가

泥中蟠龍’s Game愛歌

저주받은 걸작은 실패작이다.

2020.04.30

시대를 앞서간 제품이라는 말을 들어본 기억이 있을 것이다. 잘 만든 제품이지만, 그 시대에는 주목받지 못했던 제품을 말하는 것이다. 이런 말을 듣는 제품들은 몇 년후 혹은 몇십 년후 유사한 제품이 히트한 것들이다. 그러나 많은 경우 이런 제품이 당시에는 왜 인정받지 못했는지 살펴보는 경우는 별로 없다.

 

필자가 다양한 콘텐츠 분야에 대해서 투자를 검토하던 중 자주 듣는 이야기이기도 하면서 답답한 이야기가 잘 만든 콘텐츠이니 실적이 좋을 것이라는 이야기이다. 이 문제는 비단 콘텐츠 혹은 게임 분야 투자에만 해당하는 문제는 아니다. 많은 초기 기업들이 가지는 착각이다. 제품의 우수성을 강조하면서 소비자가 살 수밖에 없다는 식의 표현을 한다.

 

이번 칼럼에서는 잘 만든 게임이 성공하지 못한 경우에 대한 이야기를 해보고자 한다.

 

잘 만든 게임이란 유저가 재미있게 이용 가능한 게임이다. 그러나 유저의 재미는 사람마다 다르다. 따라서 명확한 기준을 가지지 않는다. 그리고 이런 재미는 이용해보기 전에는 알 수 없다. 결국 성공한 게임이 되려면 잘 만든 게임이라는 사실을 검증받는 과정이 필요하다. 그리고 유저의 인정이 필요하다. 그것은 게임을 제작하는 과정에서 이루어지지 않는다. 잘 만든 게임을 유저에게 전달하는 과정은 제품을 제작하는 과정과 분리되어 있다. 통상 이런 전달 과정을 마케팅이라 부른다.

 

마케팅은 재미있는 게임을 제작하는 과정이 아니다. 유저에게 재미있는 게임이라고 인식시키는 과정이다. 재미있는 게임이라고 인식되지 않는 게임은 소비되지 않는다. 잘 만든 게임이 성공한 게임이 되는 것이 아니라 유저가 재미있는 게임이라고 인식하는 게임이 성공한 게임이 된다는 말이다. 많은 제작자가 이런 인식 과정의 어려움을 간과하거나 단순하게 생각한다.

 

마케팅에서 게임은 유저에게 인식시키는 대상이지 게임의 완성도로 싸우는 것이 아니다. 높은 완성도를 인식시키는 것이 아니라 유저에게 재미있는 게임이라는 주관적인 평가 결과를 인식시키는 싸움이다. 결국 앞서 이야기한 시대를 앞서간 제품은 좋은 제품이라는 점을 소비자에게 인식시키는 것에 실패한 제품이다. 좋은 제품이라는 인식에 성공하지 못한 제품은 결국 실패한 제품이다.

 

흑묘백묘론이라는 말을 알 것이다. 검은 고양이든 흰 고양이든 쥐를 잘 잡는 것이 중요하다는 것을 표현한 말이다. 쥐잡는 고양이가 필요한 사람에게 검은 고양이가 더 예쁘고, 흰 고양이가 더 빠르다는 것은 중요하지 않다. 어떤 고양이가 더 쥐를 잘 잡을 것이라고 인식시키는 것이 중요하다. 많은 게임 제작사가 게임을 잘 만드는 것도 중요하지만, 재미있는 게임이라는 사실을 유저에게 전달하는 방법도 중요하다는 사실을 잊지 않았으면 한다. 시대를 앞서간 제품처럼 잘 만들었지만 성공하지 못한 게임을 우리는 보통 저주받은 걸작이라고 말한다. ‘저주받은 걸작은 결국 실패작이다.


※ 이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)는 본인이 현재 <경향 게임스>에 2013년 9월부터 연재하고 있는 칼럼의 초고를 올리는 것입니다.

泥中蟠龍's Game愛歌 [A love song for games of the dragon waiting for an opportunity] Byulbram and Pearl Abyss

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泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
Byulbram and Pearl Abyss

January. 11. 2018.
 
Kim Gwangsam, a professor of Chungkang College of Cultural Industries, who is better known as his nickname "Byulbram", has recently joined Pearl Abyss, the nation's famous video game developer, which is well known for the hit MMORPG Black Desert. The news was very impressive for me because Byulbram is one of my favorite acquaintances and Black Desert is the video game that, unfortunately, I couldn't invest in due to complicated circumstances. I talk about Byulbram and Pearl Abyss today.
 
Professor Kim is well known for a one-person developer who is responsible for all things related to game development including video game designer, programmer, graphic designer, and composer, etc. Byulbram attempted many experimental things as a single developer or a small number of a development team creating Geunyeo-ui Gisadan - Her Knights, a side-scrolling action game Her Knights: All for the Princess, a fighting game Bloody Cross, an infiltration action game Silver Bullet, a creative-settings RPG Matterhorn. He has launched a game on various platforms such as PC, GP32 (Game Park 32bit)a handheld game console, smartphones, and Steam, etc. and served as the president of Korea Game Development Association. The former professor of the Chungkang College of Cultural Industries till quite recently is well known for his unique dressing style with a leather jacket and a red tie.
 
Pearl Abyss, a video game developer of the open-world MMORPG Black Desert, went into open beta in 2014 and now is developing a mobile version since its official release in 2015. The MMORPG is currently launched in more than 100 countries with sales of over 100 billion won and net profit of tens of billion won. Based on its results, the game developer went public on the KOSDAQ in 2015 and increased the value of its assets to 3 trillion won by now. The game is doing so well in North America a Europe peaking at No. 1 on the various game charts in those regions as well.
 
I've ever taught college students about the difference between "work" and "product". To sum up, a piece of work is an artist's message, whereas a product is a manufacturer's output for some potential economic benefits. Therefore, without the intention of generating revenue, the artist should make the piece only based on not an investor's resources but their own or patron's. Of course, I reckon that the two sometimes can successfully coexist. A piece of work having both characteristics in a coordinated manner is called by different names, for example, a masterpiece, a fine piece of work, or classic, etc.
 
Pearl Abyss is one of the country's representative video game developers showing good performance. And Byulbram is a representative single-person game developer of the country. I have high hopes of the two who bring together an amazing synergy, which will produce a good game that comes to be called a masterpiece or a fine piece of work.
 
This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
(http://www.khgames.co.kr)
 
Translation by Kim Ki-hui