June 12, 2014

이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)_게임에 있어서 스토리란?


이중반룡의 게임애가

泥中蟠龍의 Game愛歌

게임에 있어서 스토리란?

  일반적으로 우리는 영화를 종합 예술이라고 말한다. 영화는 시각적 예술인 영상으로 미술이나 사진 같은 예술미를 보여주고, 청각적 대사나 음향으로 문학이나 음악 같은 예술미를 보여준다. 그런 의미에서 시각적인 이미지와 청각적인 사운드, 텍스트 기반의 스토리가 결합되어있는 게임이라는 콘텐츠 역시 필자는 종합 예술에 가까운 콘텐츠라고 생각한다. 오늘은 그런 게임의 종합 예술적 특성 중 스토리에 대한 이야기를 좀 해보고자 한다.

  사실 국내 유저들은 스토리를 잘 읽지 않는다. 대한민국에서 수백만명이 플레이했다고 생각되는 스타크래프트의 스토리 모드를 클리어한 사람은 아마 10%도 안 될 것이다. RPG게임을 하면서도 대사 부분은 스킵하는 경우가 허다하다. 상황이 이렇다보니 게임 기획자들과 이야기를 해봐도 대부분 게임의 스토리에는 별로 관심이 없는 것이 현실이기도 하다. 스토리는 그저 읽어보면 대충 배경 스토리 정도만 이해시키는 수준이면 족하다고 생각하는 것이다.

  그렇다면 게임의 스토리는 중요하지 않는 것일까? 사실 이 주제에 대해서 필자는 몇 년전 대학에서 게임 시나리오를 강의하면서 학생들과 토론을 했던 기억이 있다. 그때 대부분의 학생들의 대답은 게임에서 스토리는 유저의 플레이에 당위성을 부여하기 위한 수단으로서 역할을 한다고 평가했던 기억이 난다. 솔직히 필자 역시 이런 게임 스토리의 기능에 대해서 부정하는 것은 아니다. 다만, 스토리의 기능을 이 부분에 한정하는 것은 게임 스토리에 대한 평가 절하가 아닌가 한다.

  OSMU(One Source Multi Use)라는 말이있다. 이것은 하나의 콘텐츠 소스가 다양한 영역에서 확대 재생산되는 것을 말한다. 많은 소설과 영화, 만화 등이 게임의 소재로 사용되었고, 앞으로도 될 것이다. 물론 반대의 경우도 있다. ‘레지던트 이블’이나 ‘슈퍼마리오’같은 경우가 게임 기반으로 영화화되었고, 이 외에도 많은 콘텐츠가 게임을 기반으로 제작되었다. 이것은 근본적으로 게임의 스토리가 이야기로서의 가치가 있기 때문에 가능한 부분이다. 게임의 스토리는 일반적으로 문학적인 기반을 가지고 있으며, 인터렉티브성(상호작용성)을 가진 이야기적 선택의 연속으로 이루어진다. 이런 선택에 따른 차별화된 이야기 전개가 많은 게임을 우리는 자유도가 높은 게임이라고 부른다. 게임마다 분명 자유도의 차이는 있겠으나, 게임이 고도화되고 유저의 몰입감이 높은 게임일수록 스토리가 가진 매력이 높은 게임인 경우가 많다. 기획자가 유저에게 전달하는 주제를 잘 표현한 게임일수록 게임의 스토리가 가지는 매력이 큰 것이다. 게임에서 스토리는 몰임감을 만드는 중요한 요소 중 하나인 것이다.

  최근 게임을 플레이하다보면 게임의 주제나 이야기에 대한 부분이 제대로 없는 경우가 많다. 아주 라이트한 게임이거나 스토리가 없는 게임은 모르겠으나,(예를 들어 고스톱 게임같은 경우는 스토리가 없어도 크게 게임 플레이에 문제가 있지는 않다.) RPG 게임같은 경우에 스토리 설정이 제대로 없거나 심플하게 되어있으면 내가 이 게임을 왜 하고 있어야하는지를 모르게 되는 경우가 많다. 최근 국내 게임의 해외 출시가 늘고 있다. 국내와는 달리 북미나 유럽 유저들은 게임의 스토리를 꼼꼼하게 읽으면서 플레이하는 경우가 많다. 해외 진출이 중요한 이슈인 이때 앞으로 점점 스토리는 한층 그 게임을 평가하는 중요한 요소로서 인식될 것이다. 몇 년 뒤 국내 게임을 소재로 한 영화가 나오는 기분 좋은 상상을 하면서 게임 제작사들이 게임의 스토리에 좀 더 신경을 써주길 바라며 이 글을 마칠까한다.

- [이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)]는 본인이 <경향 게임즈>에 2013년 9월부터 연재하는 칼럼의 원본을 올리는 것입니다.

泥中蟠龍's Game愛歌 _ Importance of a narrative in a video game

泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
Importance of a narrative in a video game
 
The film is generally called 'gesamtkunstwerk (a total work of art)'. It delivers artistic beauty of arts and photograph by images which is visual arts and shows the beauty of music and literature by sound effects and lines. So, in that respect, a video game, I think, is also very close to comprehensive artwork because it contains visual images, sound effects, and stories. Today I'd like to talk about the narrative, one of the most important parts of the total artwork.

In fact, hardly domestic game users read a story. Less than 10% of players probably cleared story mode of StarCraft which, I estimate, millions of Korean have played. It is common for players to skip lines while playing RPGs. The situation has made game designers not be interested in a narrative. From a conversation with them, I found that they are satisfied with a story where players are not be inconvenienced to play the game.

Isn't a narrative in a video game important? Actually, I debated this topic a few years ago when I taught students a video game script at a university. I remember that most students limited screenplay role as a means to help a player to keep playing the game. Honestly, I never deny the function of the story in the game. Limited role of the narrative, I assume, is maybe underestimated.

There is a term of OSMU (One source multi-use) in Korea. It means that a content source enlarges reproduction and widely spread in different areas. Many novels, films, cartoons have been used for material for video games and they will do so in the future. Of course, I've seen the opposite. Resident Evil and Super Mario were turned into movies and many contents have been created based on video games. It's possible because of the value of a game screenplay as a story. A game story is generally based on literature and it consists of a series of choices of interactive narrative. A video game with stories in a number of different sequences is referred to as a nonlinear gameplay-video game. In spite of the differences, a video game with advanced methods and a higher level of immersion tends to have a more attractive story. It means that a game, which properly conveys a central theme of it to players, is more likely to have its charming story. Game script is one of the most important element to increase in immersion.

With recent domestic video games in play, it's hard to find a theme or a message of the story. Aside from a casual game or a game without narrative; for example, playing a go-stop card game without a story doesn't really matter, gamers often don't know why they have to enjoy the game when they play RPGs without narrative or too simple storyline. Recently we easily see many domestic games in the overseas market. Unlike Korean game users, users in North America or Europe generally read the screenplay very carefully during playing the game. The game story would be considered an important part to evaluate games under the current situation where the appearance of Korean games on the foreign market is a crucial issue. With imagining a movie based on a domestic video game a few years later, I hope that game developers become more interested in the game story.



※ This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
   (http://www.khgames.co.kr)

    Translation by Kim Ki-hui