January 29, 2015

泥中蟠龍's Game愛歌 _ Maximilien Ringelmann or Synergy effect

泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
Maximilien Ringelmann or Synergy effect
 
We usually say that we expect the synergy effect when we do something together between groups or individual members. The term synergy is derived from the Greek word for synergos meaning "working together". Synergysynergistic effect, as defined in Cambridge dictionary, is "the combined power of a group of things when they are working together that is greater than the total power achieved by each working separately“.

But can we have all the good things from working together? Isn't there the worst possibility? You can easily see many loveless couples around you although they wanted to create a happy family with their partner before they were married. If the cooperation between the two produces good results all the time, there are no marriages ended in divorce.

Maximilien Ringelmann, a French agricultural engineer, conducted tug-of-war to measure the value of an individual's contribution to the group. Reportedly, the experiment was originally done to verify the numerical analysis of the synergy effect. However, the result of the experiment was surprising. You can think of the strength of an individual member as 100% and the results vary depending on the number of the player: the two-player team used 93% of strength; three-player team used 85%; 8-player team used just 64%. Ultimately it means that the strengths of the 8-player team are not much bigger than the strengths of 5-player team whose members each use their 100% strength. This is called the Ringelmann Effect named after Maximilien Ringelmann.

Gamevil acquired Com2uS, one of its main competitors, on October 4, 2013, which was pretty shocking news back then and remember that I also wrote about the big deal. Stock prices of the two video game companies drastically went up for the last one year. It's been one year and four months since the announcement of the equity acquisition. The current position of the companies, creating a synergy effect, totally different now compared to one year earlier. Just a year ago, the total amount of the two company's market capitalization didn't reach either of the two company's current total value of the share.

One of the hottest issues this week is probably a battle over management control between Nexon and NCSoft. Many people expected the two prominent firms to create synergy when they heard the news because both are South Korea's leading video game publisher and developer respectively. It made the video game world very excited about amazing synergy when the two top-notch companies with the different-style genre would work together. But, two and a few months later, the results fell far short of everybody's expectations. No one can predict the result of the feud over control of the group. I only expect them to reach an amicable agreement as soon as possible to produce a greater effect. I don't want to use this case as the example of Ringelmann Effect writing a column a few years later.

※ This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
   (http://www.khgames.co.kr)

    Translation by Kim Ki-hui

이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)_링겔만 혹은 시너지??



이중반룡의 게임애가

泥中蟠龍의 Game愛歌

링겔만 혹은 시너지??

  보통 우리는 특정 두 집단 혹은 개인이 공동으로 무엇을 하게될때 시너지 효과(Synergy Effect)를 기대한다는 표현을 자주 사용한다. 시너지라는 단어는 "함께 일하다"라는 뚯의 그리스어에서 파생되었다고 하며, 상승효과라는 이름으로도 불리는 시너지 효과는 두 개 이상의 것이 하나가 되어, 독립적으로 얻을 수 있는 것 이상의 결과를 만들어 내는 효과라고 사전적으로 정의되어 있다.

  그런데, 두 집단이 합치면 상승효과만 있는 것일까? 안좋아 지는 경우는 없는 것일까? 세상의 많은 남녀가 행복한 가정을 꿈꾸며 결혼하지만, 안좋아 지는 경우를 주변에서 많이 보게된다. 만약 모든 두 집단이 합쳐서 좋은 결과만 있다면 세상에 이혼하는 부부가 없을 것이다.

  독일의 심리학자인 막스 링겔만(Max Ringelmann)은 집단 내 개인의 공헌도를 측정하기 위해서 줄다리기 실험을 했다. 사실 이 실험은 시너지 효과의 수치적 효과 검증이 원래의 목적이였다고 알려져있다. 그러나, 실험의 결과는 의외였다. 개인의 힘을 100이라고 가정했을 때, 2명이 참여한 줄다리기에서는 개인의 힘을 93%만 사용하였고, 3명일 경우에는 85%, 8명일 때는 64%정도의 힘만 사용한다는 결과가 나타난 것이다. 결국 8명이 줄다리기를 하면 5명이 100% 힘으로 줄다리기 하는 것과 비슷하는 이야기가 된다. 이러한 현상을 실험한 사람의 이름을 따서 링겔만 효과(Ringelmann Effect)라고 부른다.

  지난 2013년 10월 게임빌의 컴투스 지분 인수 발표가 있었다. 국내 모바일 게임을 대표하던 두 기업의 지분 인수 발표는 상당한 충격이였고, 필자 역시 그 내용으로 칼럼을 썼던 기억이 있다. 최근 1년간 게임빌과 컴투스의 주가는 무섭게 상승했다. 게임빌과 컴투스의 지분 인수 발표가 있은지 이제 1년하고 3-4개월이 지났다. 그 사이 두 회사는 엄청난 시너지를 내며 1년전과 비교했을 때 완전히 다른 회사가 되어 있다. 그 시절 두 회사의 시가 총액 합계가 현재는 한 회사의 시가 총액에도 미치지 못하니 시너지 효과가 이만저만 아니였다고 할 수 밖에 없을 듯 하다.

  이번주 가장 뜨거운 게임 업계 뉴스 중 하나는 넥슨과 엔씨소프트의 경영권 분쟁이 아닌가 한다. 넥슨과 엔씨소프트는 국내 게임 회사를 대표하는 기업들이고, 지분 인수가 처음 발표되었을 때 많은 사람들이 엄청난 시너지를 기대했다. 색깔이 다른 각각의 장르에서 국내 1위를 넘어 세계적인 수준으로 성장한 두 회사의 시너지는 생각하는 것 만으로도 들뜨는 그림이였다. 그러나, 2년이 조금 더 지난 현재의 모습이 기대했던 시너지는 아닐 것이다. 아직 이번 경영권 분쟁이 어떻게 결론이 날지는 필자도 알지 못한다. 다만, 넥슨과 엔씨소프트의 이번 분쟁이 잘 마무리되어 두 회사에 좋은 시너지가 생기길 기대할 뿐이다. 몇 년뒤 칼럼을 쓰면서 두 회사의 이름이 링겔만 효과의 예시로 거론되는 불상사는 없기를 기대한다.

- [이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)]는 본인이 <경향 게임즈>에 2013년 9월부터 연재하는 칼럼의 원본을 올리는 것입니다.