December 17, 2015

이중반룡의 게임애가 泥中蟠龍‘s Game愛歌 - 후속작의 비애

이중반룡의 게임애가
泥中蟠龍‘s Game愛歌

후속작의 비애

곧 필자가 기다리고 기다리던 스타워즈 깨어난 포스’ -에피소드7-”이 개봉을 한다. 아마 이 글을 읽고 있고 있을 시점에는 이미 개봉했으리라 생각한다. 우리는 많은 성공한 작품의 후속작 혹은 시리즈를 기대한다. 그래서, 많은 흥행작들이 후속작을 만들어내고 있으며, 처음부터 시리즈로 기획된 영화도 많다. 특히 이번 스타워즈는 이미 완성된 스타워즈 시리즈를 다시 살려내어 시퀄을 만들어내는 것이라 더 기대감이 큰 것도 사실이다.

그러나 반대로 전작만한 후속작 없다.”, “전편보다 좋은 속편없다.” 등 후속작에 대한 과한 기대를 하지 말라는 이야기도 많다. 실제로 전작보다 좋은 평가를 받는 후속작이 드문 것도 사실이다. 영화 자체에 대한 평가는 다른 이야기일 수 있겠으나 흥행 스코어로 평가를 한다면 2편이 1편보다 나았던 경우가 에일리언”, “터미네이터등이 있고, 앞서 언급한 스타워즈시리즈가, 물가 상승률에 대한 감안이 필요하겠으나, 전편보다 실적이 좋은 후편들이 있다. 그외 시리즈로는 반지의 제왕”, “해리포터시리즈 등이 있고, 국내 영화로는 가문의 영광같은 작품이 있다. 그러나 이렇게 이름을 나열하며 생각을 해내야 할 정도라는 사실 자체가 후속작이 전작보다 흥행하기 쉽지 않다는 이야기의 반증이기도 하다.

그럼 왜 후속작이 전작보다 흥행하기 어려울까? 그건 아마 전작을 보고 생긴 기대감을 후속작이 채우기 어렵기 때문일 것이다. 처음 봤을 때 신선하고 충격적이였던 장면도 반복되면 식상한 장명이 되어 버린다. 그 이상의 것을 보여주기 위한 시도가 도리어 역효과가 되어 버리는 경우도 많다. 관객의 기대는 높아져있고, 새로운 시도는 어려우니 만족감을 주기가 어렵다. 결국 실망한 관객은 작품에 호의적이지 않을 수 밖에 없다.

같은 콘텐츠 영역에 있는 게임은 어떤가? 사실 게임도 이러한 부분에서 자유롭지 못하다. 물론 게임은 시스템이라는 것이 존재하고, 유저의 반응을 평가하여 개선된 시스템으로 작품을 출시하기 용이하다. 그래픽도 하드웨어의 발달에 따라 전작보다 더 좋게 보이도록 만들기 쉽다. 그럼에도 불구하고 게임에서 기대할 수 있는 부분이 한정되면 후속작의 흥행은 기대하기 어렵다. 많은 게임들이 흥행에 성공하고 후속작이 나왔지만 전작보다 나은 흥행 성적을 보여준 것은 그리 많지 않다. “워크래프트시리즈나 바이오 하자드”, “디아블로시리즈 정도가 기억이 날 뿐이다. 물론 이외에 많은 좋은 후속작들이 있겠으나, 실적이 좋지 못한 더 많은 후속작들이 있었다.

그럼에도 불구하고, 후속작은 충분히 매력적이다. 검증된 게임성과 인기작의 후속작이라는 사실만으로도 어느 정도의 판매량은 보장되고, 마케팅이나 홍보가 용이한 점도 강점이다. 다만, 전작을 넘어서는 후속작을 만들고자 한다면 해결해야할 과제가 많다는 사실을 인지하고, 확실한 개선 방안이 있어야 할 것이다. 최근 필자에게 후속작에 대한 투자 검토 요청이 들어오는 경우가 있다. 앞서 말한 것처럼 후속작은 충분히 매력적이다. 그러나 기억해야할 사실은 어설픈 2편은 3편의 기회를 날려버린다.” 그러니 2편은 정말 많은 고민을 하고 도전했으면 한다. 국내 게임도 스타트렉시리즈처럼 10편이상 지속되는 시리즈가 나왔으면 하는 바램이다.


※ 이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)는 본인이 현재 <경향 게임스>에 2013년 9월부터 연재하고 있는 칼럼의 원본을 올리는 것입니다.

泥中蟠龍's Game愛歌 [A love song for games of the dragon waiting for an opportunity] The grief of a sequel

泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
The grief of a sequel
 
I'm looking forward to Star Wars: Episode VII The Force Awakens, the upcoming epic space-opera film. Probably it would be released when this column is published. Distinguished and successful movie series commonly draw attention before its release of sequels. So filmmakers prefer to make sequels of the box office hits and often come up with a plan of series from the beginning. Star Wars: The Force Awakens especially is widely anticipated because it is a derivative of the original film series which was over.
 
However, some people advise not to have excessive expectations saying "Follow-up is never going to be better than its superior predecessor". sequels are rarely well-received by audiences and critics. Aside from reviews of a cinematic quality or artistry, Alien and The Terminator yielded higher box-office profits in the second films and, taking inflation into account, Star Wars Series is another example. Plus, there are The Lord of the Rings and Harry Potter and Marrying the Mafia among domestic films. The fact that it takes some time to recall several examples supports for the slim chance of success of the sequels.
Why are box-office hit sequels uncommon? Probably it is because they hardly meet viewers' increasing expectations. Refreshing or disturbing scenes look boring after so many repeats. Various attempts to show too many things more often backfire. High expectations of fans and a failure of attempts can lead to disappointment, which makes viewers are not favorable to the sequels.
 
What about a video game which is considered under the same category? It's not also free from this contradiction. Game making process, of course, is working on the well-ordered game-development system and it can be adjusted through the improved system before its release based on user feedback. Plus, game graphics can be made to look better than the previous one as hardware-technology advances. However, nobody can expect the game to do so well if there is no attraction to the product itself. A lot of games' success didn't always equal the sequels' victory. Only a small number of sequels such as Warcraft, Biohazard (Resident Evil), and Diablo were exceptionally applauded by users.
 
Nevertheless, a sequel is attractive enough. The commercially successful original game generally guarantees above-average sales and allows its marketing and advertising campaigns much easier. However, certain challenges must be overcome coming up with clear improvements to develop better sequel beyond the original work. Recently, I've been asked to invest in some sequels. Investees should remember that poorly-made second sequel would blow their chance to create its third one. So, I expect them to make a challenge after thorough consideration. I hope to see a successful domestic game series with more than ten sequels like Star Trek.
 
 
This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
(http://www.khgames.co.kr)
 
Translation by Kim Ki-hui