June 25, 2015

泥中蟠龍's Game愛歌 _ Similar or identical

泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
Similar or identical


In addition to video games, I've been investing in films for the last couple of years. Examining a film scenario is the most important thing when an investor receives a proposal. The funding decision isn't only made by the screenplay, however, it's an essential part of the proposal review. I had enjoyed reading scenarios for a good while. Different stories, a lot of materials, diverse subjects, and different types of characters, etc. were new to me.

A year or so later, the novelty wore off while reading at least two to four scripts a week. When I finished reading more than one-hundred screenplays, various scenes from different scenarios started to be mixed up. I used to find what I read somewhere and the stories are mixed while I was reading a new script. Scenarios themselves are not the problem. Most people experience emotions more or less the same way and they naturally think alike when they create a story.

A lot of hard work of screenwriters, film directors, and film staffs is really what makes new movies possible over and over, yet there are films with similar stories and subjects. There are many movies with a sad love story of a terminally ill woman or man who instantly falls in love and dies of the disease. Including Love Story (1970 American film), The Letter (1997 South Korean film), and A Moment to Remember (2004 South Korean film), there are countless examples of similar stories.

Recently released video games are pretty similar in terms of genre, character, and gameplay. As a video-game user of twenty years experience, sometimes even a newly introduced game looks familiar and lacks the originality and creativity compared to the existing ones. When visiting online game communities, I have encountered comments more often denouncing video games that plagiarized or mimicked other works. A simply identical game to another thing has a problem. But I don't like to condemn it because the new one is similar to the existing one. Like a film, a video game also cannot be made in completely creative ways.

In the same way that we should not throw a stone at all racing games with similar factors, we should not criticize every action RPGs having the same or similar characteristics like life-size characters, fantasy-style images, and 3D quarter view. If we find a quote "You've got to go to Hawaii!" in a new gangster movie taking place in the 1980s, we naturally suppose that the film copied the famous scene of Friend, a 2001 South Korean action film. Likewise, imitative copy in the process of developing game would be condemned. But Virtual Fighter is not blamed for a fighting game which copied Street Fighter. I expect to see similar but new games beyond imitation.


※ This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
   (http://www.khgames.co.kr)

    Translation by Kim Ki-hui


이중반룡의 게임애가 泥中蟠龍‘s Game愛歌 - 비슷하거나 혹은 똑같거나

이중반룡의 게임애가
泥中蟠龍‘s Game愛歌

비슷하거나 혹은 똑같거나


필자는 작년부터 게임 외에 영화의 투자도 진행하고 있다. 영화의 투자를 검토함에 있어서 가장 큰 검토 대상은 무엇보다 시나리오이다. 물론 시나리오만으로 투자를 검토하는 것은 아니나 시나리오가 없는 영화의 투자 검토는 사실상 어렵다. 처음 영화 투자를 검토할 때는 시나리오를 읽는 일이 무척 즐거웠던 기억이 난다. 다양한 인물의 다양한 사건, 다양한 스토리, 다양한 소재 등 새로움으로 넘쳐났다.
 
그러나, 영화 투자 검토 1년이 넘어가면서 새로움은 많이 사라졌다. 1주일에 작게는 2편에서 많게는 4편 정도의 시나리오를 읽다보니 어느새 검토한 시나리오가 100편이 넘어가고, 시나리오의 장면들이 섞이기 시작했다. 분명 새로운 시나리오 임에도 불구하고 언젠가 읽은 듯 한 이야기가 보이고, 여러 시나리오의 이야기가 서로 섞여서 기억이 되기도 한다. 물론 이것은 시나리오의 잘못이 아니다. 인간의 기본적 감성은 크게 다르지 않아서 비슷한 감성을 표현하다보니 비슷하게 느껴지는 이야기가 되는 것이다.
 
그럼에도 불구하고 새로운 영화가 계속 만들어지는 것은 유사한 스토리와 유사한 감성과 유사한 주제를 말하는 영화라 할지라도 그 안에는 새로움을 만들어가는 작가와 감독, 제작진의 노력이 있기 때문이다. 우연하게 만나 사랑에 빠진 연인이 행복한 시간을 보내던 중 한 명이 불치병에 걸려 죽는 슬픈 사랑 이야기로 요약되는 줄거리를 가진 영화는 많다. 외화로는 러브 스토리가 있고, 국내 영화로는 편지가 있고, “내 머릿속의 지우개가 있으며, 그 외에도 손으로 꼽기도 힘들만큼 많은 유사 스토리의 영화가 있다.
 
최근 유사한 캐릭터, 유사한 장르, 유사한 방식의 게임이 많이 만들어지고 있다. 20년 넘게 게임이라는 콘텐츠를 소비하는 소비자로서 살다보니 새로운 게임임에도 불구하고 어디선가 해본 듯한 느낌이 드는 게임도 있고, 이런 저런 게임의 요소가 섞여있는 듯한 느낌이 드는 게임도 있다. 게임관련 커뮤니티를 보다보면 이 게임은 어느 회사의 어느 게임과 비슷하고, 이 게임은 어느 회사의 어느 게임을 베꼈다는 내용의 비난하는 글들을 자주 접하게 된다. 물론 단순하게 카피한 수준의 게임이라면 문제가 있다. 그러나 단순하게 비슷하다는 사실만 가지고 새로 출시되는 게임을 비하할 생각은 없다. 게임 역시 유사한 입력 방식과 유사한 구현 방식으로 유사한 감성을 전달하는 콘텐츠로서 이런 부분이 생기는 것은 어쩔 수 없는 부분이라고 생각한다.
 
레이싱 게임이라는 사실만 가지고, 모든 레이싱 게임을 비난할 수 없듯이 리얼 사이즈 캐릭터와 서양식 판타지 풍 이미지, 쿼터뷰 방식의 액션 RPG라는 공통점만 가지고 유사한 액션 RPG 게임을 비난할 수도 없다. 다만, 80년대 조직 폭력배 생활을 하는 친구관계의 두 주인공이 나오는 영화에서 니가 가라. 하와이!” 같은 대사가 나온다면 우리는 분명 그 장면을 베꼈다고 이야기 할 것이다. 마찬가지로 게임을 제작함에 있어서도 단순한 모방은 분명 비난의 대상이 될 것이다. 우리가 버추얼 파이터가 대전 격투게임이라는 이유로 스트리트 파이터를 베낀 게임이라고 비난하지 않듯이 모방을 넘어서는 유사함안에서도 새로움이 있는 게임이 많이 나오기를 기대한다.
 

※ 이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)는 본인이 현재 <경향 게임스>에 2013년 9월부터 연재하고 있는 칼럼의 원본을 올리는 것입니다.