October 12, 2017

이중반룡의 게임애가 泥中蟠龍‘s Game愛歌 대한민국 게임 산업의 휴식 시간



이중반룡의 게임애가
泥中蟠龍‘s Game愛歌

대한민국 게임 산업의 휴식 시간
 


2017 22nd busan international film festival
2017 부산 국제 영화제 (2017.10.12 ~ 2017.10.21)



곧 부산 국제 영화제가 시작한다. 필자가 본 칼럼의 연재를 시작한 것은 2013년 부산 국제 영화제 기간 조금 전이었다. 그러니 벌써 연재한 기간이 4년 정도 된 것이다. 칼럼을 시작한 것이 엊그제 같은데 벌써 4년이다. 물론 오랫동안 연재했다는 나름의 뿌듯함도 있고, 즐거웠던 기억도 있지만, 그런 자랑을 쓰고자 이 이야기를 꺼낸 것은 아니다. 솔직하게 이야기하자면 이 글을 쓰고 있는 이 순간 무엇을 주제로 어떻게 이번 칼럼을 써야할지 도무지 생각나지 않아 벌써 4년이나 되었다는 이야기라도 써놓고 글을 시작해 보고자 하는 몸부림에 가깝다. 4년 정도 일정하게 글을 쓰다보면 지금처럼 마감 시간에 임박할 때까지 무엇을 써야할지 생각이 나지 않는 경우가 자주 있다. 이럴 때는 컴퓨터 앞에 앉아 모니터를 보고 있어도 도무지 아무 생각이 나지 않는다.
 
필자는 이럴 때 게임을 하거나, 책을 보거나 하면서 일단 생각을 비우고 휴식하는 시간을 가진다. 하나의 생각에만 빠져 있으면 발상의 전환이 되지 못하고, 풀리지 않는 주제에만 매달려 스스로에게 생각을 구걸하는 자신을 발견하는 경우가 많다. 그러나 글에 대한 생각을 잊고 다른 생각을 하다보면 갑자기 막혔던 게임 미션의 공략 방법이 떠오르듯 글에 대한 아이디어가 떠오르는 경우가 있다. 그래서 필자는 아이디어가 생각나지 않을수록 일정시간 다른 생각을 해보려고 애를 쓴다.
 
최근 친하게 지내던 게임 제작사 대표님들로부터 회사를 정리하게 되었다는 연락을 자주 듣고 있다. 개인적으로도 무척 슬프고, 안타까운 일이지만, 국내 게임 산업을 위해서도 제작사가 줄어든다는 소식은 무척 나쁜 소식이다. 최근 국내 게임 제작사들의 경영 환경은 무척 암울하다. 대형 퍼블리셔는 대작을 중심으로 게임을 출시하면서 제작 비용은 지속적으로 늘고 있고, 퍼블리셔가 계약해서 서비스하는 게임의 절대적인 숫자는 줄고 있다. 투자해야 되는 제작비는 늘어나고, 서비스할 수 있는 기회는 줄어드는 것이다. 몇 년간 투자 손실이 난 게임의 숫자가 늘어나면서 투자사들의 게임 제작 투자도 줄어들었다. 직접 서비스를 하기에는 점점 늘어나고 있는 마케팅 비용도 큰 부담이다. 외국산 게임은 국내 시장을 잠식해 들어오고 있고, 몇 년간 게임 산업에 대한 각종 규제는 지속적으로 증가했다. 마치 학비는 늘어나고 있고, 취업문은 줄어들고 있고, 학비를 지원해 줄 수 있는 부모님의 형편도 나빠지고 있는 요즘 대학생을 보는 것처럼 가슴이 답답하다.
 
물론, 필자 역시 이런 산업 환경에 대한 명확한 해결책을 제시할 수는 없다. 그 정도의 능력도 없고, 그럴 수 있는 자리에 있지도 않다. 다만, 지나간 과거에 그랬던 것처럼 게임 산업은 어려움을 딛고 다시 성장할 것이다. 이러한 어려움은 과거에도 있었고, 미래에도 있을 것이다. 생각이 떠오르지 않을 때는 잠시 생각을 비우는 것이 도움이 되듯 긍정적인 미래를 믿고 잠시 생각을 비워보면 분명 좋은 해결책이 나올 것이라고 믿고 있다. 지금이 대한민국 게임 산업의 휴식하는 시간임을 믿어 의심치 않는다






※ 이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)는 본인이 현재 <경향 게임스>에 2013년 9월부터 연재하고 있는 칼럼의 원본을 올리는 것입니다.

泥中蟠龍's Game愛歌 [A love song for games of the dragon waiting for an opportunity] A break for South Korea's gaming industry

泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
A break for South Korea's gaming industry
 
Busan International Film Festival (BIFF) will be held soon. I have kept writing for a newspaper for four years since around the 18th film festival in 2013. But it seems like just yesterday. I'm not trying to show off although I'm somewhat overwhelmed by the long-period time and there were many pleasant memories. Frankly speaking, the opening sentence of the column is nothing short of a struggle to escape from finding a new subject because I simply can't decide what to write about today. This quite often happened for the past four years as the deadline drew near. I used to sit in front of a computer looking at the monitor for a good while with no definite idea.
 
In this case, I usually try to have my attention drawn away running through a book or playing a video game. I used to find myself begging a subject from me without thinking outside of the box because I was so lost in thought that I couldn't come up with the idea. But I hit upon a good concept for writing all of a sudden as if I find effective strategy or tactics for a task in a video game. Therefore, I let me get distracted for a while until a good idea just popped into my head.
 
Recently I heard from several game developers that they have to close down their businesses for good. It's not only very sad for me but also will have a bad effect on the domestic gaming industry. The recent business environment for national video game makers is considerably deteriorating. The costs of development have moved up as big publishers release large-budget video games, whereas the number of newly-published games is declining. Developers are gradually losing their chance to introduce a brand-new game against increased production costs. Increasing losses from unpopular or unloved content have also led investors to cut back on their investment. Self-publishing puts a big financial burden on small game studios owing to the formidable marketing cost. Also, imported games have taken over the domestic market and the government has constantly tightened the rules on local video games over the past few years. It's comparable to a college student who struggles with higher tuition, difficult job-hunting, and parent's hard living conditions.
 
I can't provide a definite solution to the increasingly fierce industry situation. But I believe that the national gaming industry will keep growing overcoming all crises at present. There were a lot of difficulties in the past and will be in the future as well. We will find a better solution if we are looking forward to the future with a positive attitude, like clearing your head for a while sometimes helps you to strike upon an idea easily. I do no doubt that it's time for Korea's gaming industry to get some rest.
 
 
This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
(http://www.khgames.co.kr)
 
Translation by Kim Ki-hui