October 30, 2014

泥中蟠龍's Game愛歌 _ Video game development and investment

泥中蟠龍's Game愛歌
[A love song for games of the dragon waiting for an opportunity]
 
Video game development and investment
 
I have mainly written about domestic video game developers hoping that they will be able to commercially successful with a good-quality game. But, it may sound like an excuse, I'd like to make harsh comments for game makers this time. Recently I went to a conference-like meeting for content producers and developers. There were a large number of manufacturers and content providers complaining about investors. In short, the complaints can be summed up in four ways.

Firstly getting investment is no different from taking out loans with high-interest rates due to overly conservative investment conditions. Secondly, in spite of detailed explanations, investors cannot well understand a good point of the content because they lack the ability to evaluate it. Thirdly investment firms mostly refuse to invest in new content whose sales performance is hardly expected. Lastly, they don't willingly use their funds in the interest of the public, although a large portion of the fund is from government money.

I'd like to give them convincing explanations about the above in my defense.

First of all, investing in a small business is high-risk so that an investee can think that investment conditions are too conservative. To be honest, the reason a developer raises money from a venture capitalist is not to make a lot of money for the investor but to find a new way for the studio which has encountered difficulty in securing loans. In spite of the investment seen as being conservative according to the internal regulations and conditions, investors often make great losses in a considerable proportion of cases. And the more strict conditions the investee is offered, the less the investment earnings rate the investor take when the company is doing great. If it is visa versa, they will probably complain about a little profit.

Furthermore, most VCs are veterans who have been involved in a particular activity for a long time. I also had ten-year experience in the gaming field as CEO of a game studio for three years, game designer, project manager, and worker for a video game publisher. Most investors actually have much longer experience than I do. If an investee can't win an investor to consent with the beauty of the product regardless of a period when the VC has left the gaming industry, he/she is not good at explaining or the game has no merit to invest in.

Thirdly a venture capitalist externally evaluates the possibility of investment, however, he/she internally have to persuade the people in charge. In the investment committee, VC should convince the insiders to see a chance of success from the point of view of the developer. Unpredictable performance means that it's difficult for the investor to convince the other VCs on behalf of the game maker. The case that the investor is less certain about is very likely to be rejected.

Finally a venture capital investment runs public funding, however, it's a financial company which has to create revenue. The government doesn't leave the management of assets up to the venture capital firms to promote public interests. Each branch of the government uses a fund, named what is called a support project, to serve the common good. And the investment firms cannot run the public funds anymore if profit margin falls. Therefore a developer shouldn't expect a venture capital to invest in it for the common good.

In conclusion, venture capital is a company that invests money in a profitable business and expects to generate more returns than it has invested in. I hope that developers can understand the investment world better and they will get investment with high-quality content. They complain about the difficulty of getting an investment, however, investors also struggle to find a good company.



※ This is from Kyunghyang Games column by 泥中蟠龍 since September 2013.
   (http://www.khgames.co.kr)

    Translation by Kim Ki-hui

이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)_게임 제작과 게임 투자


이중반룡의 게임애가

泥中蟠龍의 Game愛歌

게임 제작과 게임 투자

  필자는 이 칼럼을 연재하면서 대부분 국내 많은 게임회사들이 좋은 작품을 만들어 성공하기를 바라는 내용의 글을 많이 썼다. 그러나, 이번에는 필자의 변명일수도 있지만, 제작사들에게 쓴 소리를 좀 하고자 한다. 최근 필자는 콘텐츠 제작사들과 투자사들이 함께하는 간담회 비슷한 행사에 다녀온적이 있다. 그 자리에서 많은 콘텐츠 제작사들이 투자사에 대한 불만을 이야기했다. 결론만 정리해서 이야기하자면 다음 4가지 정도로 요약된다.

  첫째, 투자사들의 투자 조건이 너무 보수적이어서 투자가 아니라 이자 높은 대출, 즉 사채같다. 둘째, 투자사의 담당자들이 콘텐츠에 대한 이해도가 너무 부족해서 콘텐츠의 장점을 설명해도 잘 이해하지 못한다. 셋째, 투자사들이 새로운 시도를 한 콘텐츠에 대해서 실적을 예상할 수 없어서 투자할 수 없다라고 한다. 넷째, 투자사들의 투자 자금 중 상당 부분은 세금으로 조성된 공적 자금임에도 불구하고, 수익률만 따지며 공익적인 투자는 하지 않는다.

  위 4가지 사항에 대해서 변명을 겸한 쓴 소리를 좀 하고자 한다.

  첫째, 투자사의 투자 조건이 너무 보수적이라고 느끼는 것은 그만큼 투자에 대한 위험도가 높기 때문이다. 있는 그대로 이야기하자면, 제작사가 대출을 받기 부담스럽거나, 대출을 받을 형편이 안되서 투자를 유치하고자 하는 것이지 제작사가 투자사에게 돈을 벌어주려고 투자를 받는 것이 아니다. 투자사는 투자사 내부의 규정과 조건에 맞춰 투자를 하는 것이고, 그렇게 보수적이라고 이야기하는 투자 조건으로 투자를 해도 많은 경우 손실이 발생하는 것이 현실이다. 그리고, 투자 조건이 보수적인 경우 대부분 성공했을 때 요구하는 수익도 같이 적어진다. 반대로 조건이 공격적으로 바꾸면 성공해도 수익이 너무 적다는 불만을 이야기했을 것이다.

  둘째, 투자사의 담당자들은 대부분 현업 종사 경험을 가지고 있는 베테랑 들이다. 필자 역시 직접 게임회사를 창업해서 3년간 경영을 했고, 게임 기획, 프로젝트 메니저, 퍼블리싱 업무까지 현업 경험이 10년 정도는 된다. 실제 투자 담당자 중 상당수가 필자보다 많은 경험을 가지고 있다. 현업에서 떠난지 오래되었다고 하더라도 그 정도 경험을 가진 사람을 이해시키지 못하는 장점이라면 설명에 문제가 있거나, 장점으로 인정이 되지 않는 것이다.

  셋째, 투자사의 담당자들은 외부에서는 투자 가능성을 평가하지만, 내부에서는 투자를 하기위해서는 다른 담당자들과 회의를 통해 설득해야한다. 보통 투자심의위원회라고 불리는 이 회의에서는 담당자가 제작사의 입장에서 제작사의 논리로 다른 담당자들을 설득해야하는 것이다. 실적을 예상할 수 없다는 이야기는 제작사의 논리로 다른 담당자들에게 해당 실적을 납득시킬 자신이 없다는 이야기이기도 하다. 담당자가 자신이 없으면 그 투자건은 회의에서 부결될 가능성이 99%이다.

  넷째, 투자사는 공적자금을 운용하지만, 수익을 내야하는 금융회사이다. 공익적인 목적의 투자는 투자사에게 운용을 맡기지 않는다. 그런 자금은 각 정부 부처에서 “지원 사업”이라는 이름으로 공익적인 목적에 맞게 운용하고 있다. 투자사가 수익률이 떨어지면, 정부의 공적자금 운용을 맡기지 않는다. 그러니 투자사의 공익적 투자는 기대할 것이 아니다.

  이야기가 길어졌지만, 결론은 투자사는 수익이 날 것이 예상되는 그리고, 다른 담당자들을 설득 가능한 투자를 진행하고, 투자한 기업, 혹은 프로젝트가 잘되어 수익이 날 것을 기대하는 회사이다. 많은 제작사들이 투자사에 대한 이해도가 좀 더 높아지고, 좋은 콘텐츠로 많은 투자를 받았으면 한다. 제작사들은 투자 받을 곳이 없다고 하지만, 투자사들은 투자할 만한 곳이 없다는 이야기를 하니 말이다.

- [이중반룡의 게임애가(泥中蟠龍의 Game愛歌)]는 본인이 <경향 게임즈>에 2013년 9월부터 연재하는 칼럼의 원본을 올리는 것입니다.